We use cookies

We use cookies and other tracking technologies to improve your browsing experience on our website, to show you personalized content and targeted ads, to analyze our website traffic, and to understand where our visitors are coming from. More info

3 most common mistakes when selling real estate


Mgr. Marian Turza MBA, realitný špecialista PROM REAL, turza@promreal.sk

1. Nafotím a predám si to sám.

Základným faktorom, ktorý potencionálneho záujemcu dokáže priviesť na obhliadku Vašej nehnuteľnosti sú kvalitné profesionálne fotografie, ale hlavne perfektne spracované video, či 3D prehliadka, a v neposlednom rade popis nehnuteľnosti, ktorý by sa mal od ďalších tisícok ponúk odlišovať a zaujať, tak, aby ste nehnuteľnosť chceli vidieť na vlastné oči. Znie to jednoducho, ale ak si pozriete inzerciu nehnuteľností súkromných osôb, ale aj mnohých realitných kancelárií, častokrát aj krásne nehnuteľnosti s veľkým potenciálom sú nafotené a popísané tak, že zavolať a dohodnúť si obhliadku Vás asi príliš neláka alebo je cena požadovaná za danú nehnuteľnosť príliš vysoká voči prezentácii, ktorú máte možnosť vidieť. A naopak, ak je ponuka kvalitne spracovaná a „namlsá“, tak si pôjdete pozrieť možno aj nehnuteľnosť, na ktorú by ste sa za iných okolností ani nešli pozrieť. A to je aj hlavný účel kvalitnej prezentácie – priviesť klienta na obhliadku predávanej nehnuteľnosti. A predať a zhodnotiť Vašu nehnuteľnosť, čo najlepšie. Okrem toho, naozaj poznáte špecifiká a riziká realitného trhu? Sledujete denne aktuálny vývoj vo svete realít? Viete správne odhadnúť reálnu cenu, za ktorú sa nehnuteľnosť vo Vašej lokalite ešte vie predať práve dnes, keď sa realitný trh aj ekonomická situácia mení zo dňa na deň a čo platilo pred mesiacom, je dnes už trošku inak? Máte čas na „zbytočné“ obhliadky a viete „vyselektovať“ skutočných záujemcov? Poznáte postupy a časté argumenty kupujúcich? Viete postrehnúť a napraviť odstrániteľné nedostatky, ktoré zbytočne znižujú cenu Vašej nehnuteľnosti? S týmto všetkým Vám skúsený realitný maklér rád pomôže a častokrát predá nehnuteľnosť rýchlejšie a za vyššiu cenu. Zvlášť v časoch, keď na experimenty s Vašim kapitálom nie je príliš vhodná doba...

2. Príďte, keď budete mať konkrétneho klienta.

   Ruku na srdce, predávali by ste niečo s pokojným svedomím a naozaj presvedčivo, ak by ste to v realite ani nevideli? Asi nie a obzvlášť, ak by sa jednalo o produkt vysokej hodnoty, akou nehnuteľnosť v každom prípade je. Preto skutočný realitný maklér, ktorý je profesionál, môže svojim klientom ponúknuť len tú nehnuteľnosť, ktorú si naozaj sám a osobne počas dokumentačnej obhliadky zdokumentuje, prezrie a „nasaje“ atmosféru a potenciál nehnuteľnosti priamo na mieste v realite. A častokrát si všimne i mnohé maličkosti, ktoré majiteľ, ktorý nie je profesionálny realitný maklér, ľahko prehliadne, no práve vďaka nim sa daná nehnuteľnosť vie predať ešte lepšie a výhodnejšie. A zároveň je takáto dokumentačná obhliadka pre Vás možnosťou, spoznať realitného makléra a uistiť sa, že on, prípadne realitná kancelária, ktorú zastupuje, sú skutoční odborníci. Ani vy predsa nechcete hazardovať a predať Vašu nehnuteľnosť prostredníctvom niekoho, koho vôbec nepoznáte a neviete či je naozaj profesionál a vyzná sa v tom, čo robí...

3. Rozhodím to viacerým „realitkám“, nech sa to rýchlejšie predá...

Ako na vás pôsobí, keď nájdete tú istú nehnuteľnosť na inzertnom portáli viackrát a často s iným alebo odlišným popisom a rozdielnou cenou u viacerých realitných kancelárií? Prvým vnútorným impulzom je, že daná nehnuteľnosť je nepredajná, alebo je tam nejaký skrytý problém, právne či vecné bremeno. A čo by som spravil, ak by som i napriek tomu mal o takto inzerovanú Vašu nehnuteľnosť reálny záujem? Obvolal by som si všetky „realitky“, ktoré majú Váš byt, či dom v ponuke a spolupracoval by som s tou „realitkou“, ktorá by mi dala najnižšiu cenu a najlepšie podmienky. Napíšem to ešte raz a aj podčiarknem – najnižšiu cenu!  Vy, ako majiteľ danej nehnuteľnosti ste v tomto prípade druhoradý, pre „realitku“, ktorá chce predať, je dôležité v tomto momente predať, aby mala za každú cenu províziu v „suchu“.  Čo sa naopak stane v prípade, že spolupracujete exkluzívne a len s jednou realitnou kanceláriou, či realitným maklérom? Okrem významného faktu, že máte reálny prehľad o procese predaja a aktuálnych záujemcoch viete v prípade, že máte dvoch, prípadne viacerých záujemcov, ktorý oslovili Vášho realitného makléra, licitovať cenu smerom nahor! Toto je aspekt, ktorý si mnohí majitelia nehnuteľností neuvedomujú. V prípade takejto exkluzívnej spolupráce, je majiteľ nehnuteľnosti a výhodný predaj, ako aj efektívna, pre majiteľa nehnuteľnosti bezstarostná  a príjemná spolupráca pri predaji na prvom mieste.